El llibre pop-up de la mà de Marc Clamens i Laurence Jammes
Descobrim el procés creatiu del llibre pop-up de la mà de dos il·lustradors que viuen i treballen a Barcelona il·lustrant llibres infantils. Han publicat molts títols, sobretot a França, on també col·laboren com a il·lustradors en revistes infantils. A més, tenen experiència en l’àmbit de la moda, la decoració i el disseny tèxtil. A Combel han publicat els llibres pop-up següents: La Gala i el Pelut al parc d’atraccions, Qui s’amaga al… bosc?, El despertar del Ninus i Supervehicles.
Com va sorgir la idea de construir el vostre primer llibre pop-up?
Laurence: La idea principal que tenim sempre a l’hora de concebre un llibre és adreçar-nos directament al nen o la nena que el tindrà a les mans, parlar-hi directament a través de les pàgines. Ens agrada que els nens puguin participar, jugar… Als petits els agraden els llibres i els agrada jugar. Aquest tipus de llibre reuneix dues passions infantils. Cal afegir, a més, que es tracta d’un llibre que implica també els pares: en la seva lectura, en la seva participació del joc… Tot això va fer sorgir la idea de començar a elaborar llibres pop-up infantils.
Com treballeu en tàndem? Us heu especialitzat cadascú en algun àmbit concret?
Laurence: Al Marc li encanta l’enginyeria del paper.
Marc: La Laurence s’encarrega de dibuixar, de la decoració de les construccions i del disseny en general.
Laurence: La història, la treballem conjuntament. Busquem temes per separat, els posem en comú i escollim el que ens agrada més per desenvolupar el projecte. En aquest punt, sempre que no sigui un encàrrec, ens plantegem si volem un llibre pop-up, un de solapes o un altre tipus de llibre.
Marc: Llavors comencem a desenvolupar els personatges, els escenaris i a crear un univers en tres dimensions.
Quina és la construcció pop-up o el llibre que heu realitzat del qual us sentiu més satisfets?
Laurence: És molt difícil escollir-ne un! Estem satisfets amb tots. Potser el que més ens agrada és Supervehicles.
Marc: Ens va agradar molt que la representació en paper de cada vehicle fos tan realista i, alhora, molt propera a la idea que teníem al cap quan vam plantejar el projecte.
Quins són els vostres referents o les vostres fonts d’inspiració a l’hora de realitzar les construccions de paper?
Laurence: Ara mateix, la nostra principal font d’inspiració és la nostra neta! A més, agafem referents de molts altres llocs: anem a llibreries i a exposicions, mirem pel·lícules… Busquem la inspiració en qualsevol lloc, entorn o situació. Sense adonar-nos-en, sempre estem pensant en projectes futurs. Veiem un vehicle al carrer i ens imaginem com traslladar-lo al paper, com mostrar-lo als nens i les nenes.
Quina funció us sembla que pot tenir el llibre tridimensional o pop-up en l’aprenentatge i el creixement dels nens i les nenes?
Laurence: Aquest seria el motiu pel qual ens dediquem a fer aquest tipus de llibres. Es tracta d’una manera atractiva de divulgar coneixements i aprenentatges, que permet que els petits lectors ho puguin entendre tot més fàcilment. Fem servir recursos propers a la seva realitat, com pot ser, per exemple, el joc.
Els vostres llibres són només per a un públic infantil?
Laurence: Als adults també els agraden! De fet, són ells qui moltes vegades els trien per regalar-los als seus fills. Com que som pares, suposo que compartim aquesta visió amb ells i no podem evitar transmetre-la en els nostres llibres.
Marc: Encara que agradar als adults no és la nostra prioritat, ens sorprèn molt adonar-nos que sovint el llibre pop-up cridi més l’atenció dels adults que la dels nens.
Us trobeu més còmodes treballant en l’àmbit de la literatura infantil o del disseny tèxtil? Què us agrada més o què us produeix més satisfacció?
Laurence: Són mons totalment diferents; no sabríem quin escollir. El disseny tèxtil que fem també va dirigit a un públic infantil. No obstant això, les reaccions que provoquen aquests dos tipus de feina són diferents. La reacció davant d’un llibre és més immediata.
Marc: Els processos són diferents i és complicat establir-hi una comparació. Els dos àmbits ens produeixen satisfaccions.
Una de les novetats d’aquesta campanya és el llibre pop-up La Gala i el Pelut al parc d’atraccions, que representa un parc d’atraccions en format tridimensional. Quina atracció us ha resultat més difícil de construir?
Laurence: Més que la construcció de les atraccions, la dificultat més gran ha sorgit en l’àmbit de disseny. Volíem que fos i es veiés diferent. Vam intentar donar-li un toc que el distingís respecte a d’altres llibres que hem publicat. Hem utilitzat combinacions de colors i tonalitats que no solem utilitzar.
Marc: El resultat ha sigut molt satisfactori. I aquest tipus de canvis ens animen a continuar construint més llibres pop-up i interactius, i a fer-los cada dia més atractius.